שני השמות הגדולים בגישה ההומניסטית, שהיא אחת הגישות הקרובות יותר לראייה יהודית על האדם הם,
אברהם מאסלו אשר היה יהודי, דרך אגב, פיתח תיאוריה/ פירמידה של צרכים, לפיה האדם צריך שיהיה לו,
כאשר הוא משיג את השכבה התחתונה של הפירמידה הוא עולה לשכבה הבאה, כאשר השכבה התחתונה מורכבת מצרכים פיזיולוגים/בסיסיים כגון חמצן מים מזון שינה ועוד, בראש הפירמידה ישנו המושג "מימוש עצמי",
חשוב לומר שרק אז הופיע המושג לראשונה בעולם הפסיכולוגיה. מימוש עצמי מכיל, מוסריות, יצירתיות, קבלת עובדות, ובכלל, "מימוש עצמי" כל מה שהאדם מכניס בקטגורית המימוש העצמי שלו,
מאסלו טוען כי פירמידת הצרכים הינה תהליך סדרתי האומר שכל עוד לא התמלא שלב אחד, השלב הבא לא יכול להתקיים, וכן הלאה.
בפרשת השבוע אנחנו קוראים את "ברכת הכוהנים", ברכת הכוהנים הינה הברכה שהקדוש ברוך הוא ציווה את הכוהנים לברך את עם ישראל בשמו, כשנשים לב נתבונן ונעמיק במילות הברכה נראה דבר מדהים,
אך קודם חשוב לי לומר, הכלי יקר אומר על ברכת הכוהנים שישנם הרבה פירושים וכל אחד יכול לפרש פירוש, אז גם אני הקטן, באמת קטן, רוצה להציע את פירושי בס"ד.
כשאני מתבונן במילים ההם, יברכך השם וישמרך, הדבר הראשון שהקדוש ברוך הוא מברך את עם ישראל זה ברכה בעצם על שני השלבים הראשונים בתאוריית הצרכים,
1 השלב הפיזי- כמו שרש"י הקדוש אומר, יברכך בממון, וישמרך- מכל רע,
2 שזהו השלב של הצרכים הבסיסיים ושל הביטחון הפיזי,
הדבר הבא זה יאר ה' פניו אליך ויחונך, שהשם יאיר לנו את את פניו ויחון אותנו וזה מתחבר לשני שלבים הבאים 3 "שייכות זהות ואהבה" 4 "כבוד והערכה"
החלק השלישי ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום שהקדוש ברוך הוא ישא את פנינו וישים לנו שלום, ויתן לנו שלום, שלום עם הסביבה, שלום עם עצמנו, בתוכנו, שאנו נגיע למושג הנקרא "שלום" המושג הכה חמקמק כה נכסף "שלום" וזה מדבר על מימוש עצמי.
פה אנו יכולים לראות שגם הקדוש ברוך הוא בעצמו מברך אותנו ומאחל לנו, את כל אותם שלבים, את כל אותם רבדי חיים,
וכמובן כמו שאנו מבינים השלב של המימוש העצמי הוא השלב שכולנו שואפים אליו, על התאוריה הזו ישנם הוכחות וישנם סתירות, אך כך או כך נוכל ללמוד מתוך הזה ובטח כשאנו שמים לב שניתן למצוא לכך רמז בברכת הכוהנים אז יהי רצון שנזכה לכך!